V-ati propus ca devizul marelui eveniment sa se invarteasca in jurul unei sume generoase. Ei bine, oricat de generoasa va fi, veti constata ca totalul cheltuielilor estimate si alocate– deocamdata, pe hartie – o depaseste cu mult. Totusi, nu prea vreti sa renuntati la nimic, nici sa faceti improvizatii sau credite, nici sa adoptati atitudini restrictive si (aparent) meschine. Solutia e simpla si eficienta: alocati fiecarui capitol de pe lista fix ponderea pe care o merita.

Cheltuielile sunt punctul tau forte, iti spui tu, mireasa in devenire, luand drept etalon priceperea cu care manuiesti cardul in sezonul de reduceri, cand te alegi cu doua-trei outfituri cu tot cu accesorii, pentru ca apoi sa sarbatoresti cu fetele triumful la cel mai exclusivist restaurant. Sigur, experienta ta e nepretuita, dar n-o sa te prea ajute in planificarea nuntii, dat fiind ca nu se rezuma totul la tinute, machiaj si coafura. Iti vine sa amani momentul planificarii la bani marunti? Nu, exclus – asta daca vrei sa eviti cheltuielile inutile si sa-ti vezi visul nuntii cu ochii; bugetarea evenimentului ar trebui sa urmeze imediat dupa stabilirea datei. Nu te speria, nu trebuie s-o faci singura, de-acum totul se face in doi. Puneti amandoi pe hartie ce va doriti (chiar daca lista ta se va intinde pe cateva pagini, iar el va propune cel mult un DJ, petrecerea burlacilor si multa bautura), apoi discutati in tihna detaliile. Il intereseaza ori ba ce fel de flori veti avea, cate feluri de mancare si ce specific

va avea meniul sau ce decoratiuni mai intra in schema? Totul trebuie negociat, chit ca pentru el toate florile-s la fel (deci ar opta clar pentru cele mai putin costisitoare) sau nu pricepe care-i treaba cu cei doi porumbei albi.

La noi in tara, costul mediu al unei nunti se invarte in jurul sumei de 10.000-15.000 de euro, cifra considerata de specialisti ca fiind „safe“ chiar si pentru un cuplu cu posibilitati limitate. Un mod corect de a estima suma necesara organizarii evenimentului este alocarea pe cap de invitat: 100 de euro (dat fiind ca agentiile afiseaza ofertele in moneda europeana). Tot ce depaseste algoritmul asta va fi incadrat in categoria „risc asumat“. Discutii in contradictoriu? Sigur ca veti avea, fac parte din scenariul organizarii nuntii, venind la pachet cu mici crize, dileme si tentative de luat campii; insa asta se intampla chiar si celor mai experimentati afaceristi, facand  victoria de doua ori mai savuroasa. Pentru orice eventualitate insa, iata cum ar trebui structurat bugetul unei nunti cu un numar de 100 de invitati confirmati, astfel incat toata lumea sa fie multumita.

shutterstock_255987184

50% Meniul si taxa pe local

Inainte de a programa vizionarile, stabiliti impreuna cu familiile voastre lista invitatilor, astfel incat sa puteti estima „configuratia geografica“ optima a localului dorit, iar apoi sa comunicati organizatorului angajat (sau direct responsabilului fiecarui local) necesarul de scaune, mese si suprafata libera. Costul pentru inchirierea salii poate varia in functie de ziua aleasa pentru petrecere (duminica sau zilele de post se percep sume mai mici sau deloc), dotari, aranjamente disponibile si calitatea acestora (fete de masa, huse pentru scaune in numar limitat de culori si materiale), insa majoritatea ofera sala la pachet cu meniul convenit, reducand cheltuielile estimate pentru cele doua.

 

Meniul este una dintre sumele oscilante, variind in functie de numarul final al participantilor, sezonul in care se desfasoara evenimentul si tortul ales (indiferent ca-l iei la pachet cu meniul sau preferi sa-l comanzi altundeva). Insa nu trebuie sa achitati decat un avans, urmand sa completati suma chiar inainte sau abia dupa nunta. Dar proba cea mai grea este alegerea unui meniu care sa merite banii, adica sa-i satisfaca pe deplin chiar si pe cei mai pretentiosi meseni – deci nu va zgarciti doar de dragul unui exercitiu de economie aplicata. Abia acum vine partea mai grea.

Adica, mai costisitoare. Alcoolul. E mai scump decat mancarea si are un succes nebun. Organizatorii de nunti recomanda mai degraba varianta „open bar“, care iti asigura si un confort psihic, pentru ca niciodata nu poti sti ce se va bea mai mult sau mai putin la un eveniment. Sigur ca iubitul tau expert pe „felia“ asta si poate estima corect cam cat vor consuma prietenii lui si care ar fi portia suficienta pentru un barbat. Dar daca nu optezi pentru consum nelimitat, calculul standard  pe care localurile il practica este de o bautura / persoana / ora, deci numarul total al bauturilor alcoolice pentru o petrecere cu 100 de invitati poate varia intre 600‑1000 sau chiar mai mult, in functie de pretentiile mirilor, invitatilor si de preferintele consumatorilor (unii consuma mai mult spirtoase, altii, mai mult vin), incluzand sampania de inceput. Cat despre proportii, un barman ti-ar spune ca barul ar trebui sa arate astfel: 20% spirtoase, 15% bere si 65% vinuri. Nu uita, acestea trebuie sa se potriveasca cu meniul, deci consulta‑te cu un expert in domeniu. Apa si  racoritoarele vor fi si ele estimate dupa numarul de participanti, adica minimum un litru de apa si o jumatate de litru de suc per invitat. Desigur, in cazul in care costul final va fi calculat dupa consumul la bucata, te poti astepta ca suma de achitat dupa eveniment sa fie mai mica decat estimarile, daca se va calcula totul corect (acum, ca poti estima si tu necesarul, te poti arata „priceputa“ si nu vei putea fi pacalita). Alege varianta „open bar“ pentru non-alcoolice, nefiind foarte scumpe, si poti scoate acest capitol la o suma rezonabila.

 

4 % Verighetele

O pereche de verighete fin lucrate poate costa intre 1000 si 4000 de lei, deci o proportie de 4% din zece mii de euro ar insemna cam 300-900 de euro. Multe perechi opteaza pentru modele simple la inceput, pentru ca ulterior, in functie de oscilatiile cheltuielilor – si desigur inainte de de a le comanda ferm bijutierului –, sa aduca plusvaloare inelelor prin aplicarea de elemente noi (calitatea materialului, diamante, aplicatii sau alte efecte)

 

10%  Muzica

Daca localul ales detine si ofera la pachet sistemul audio, poti folosi suma bugetata pentru a angaja un DJ sau o formatie neconsacrata, dar numai dupa ce i-ai ascultat in actiune sau ti i-a recomandat wedding‑plannerul. N-ar fi tocmai indicat sa va alcatuiti singuri playlist‑ul. Muzica este foarte importanta in seara nuntii, de ea depinde in cvasitotalitate succesul petrecerii si nu trebuie sa corespunda doar preferintelor voastre. Comunica organizatorului care este limita de buget si el iti va putea propune o varianta personalizata, in functie de specificul nuntii.

 

13% Foto Video

De ce atat de mult? Pentru ca asta e tot ce ramane in urma lungului sir de luni de organizare minutioasa, stres si cheltuieli. Albumul si filmul cu amintiri. E nevoie de cei mai buni in domeniu, si este capitolul unde va sugeram sa nu negociati intre voi. Orice aparent bine-venita economie acum, in faza de strategie financiara, ar putea compromite cronica in imagini a acestui spectacol  irepetabil: nunta voastra. Costurile oscileaza in functie de numarul profesionistilor pe care-i angajati.

Daca bugetul e mai generos, poti opta pentru o echipa mai mare. Cu doua sau mai multe camere video se pot filma cadre din mai multe unghiuri, de aici rezultand un montaj cu adevarat special, profesionist, ce are in general intre 60-120 de minute. Cand ai un program incarcat, cu artisti sau momente speciale, celor doua camere video li se poate adauga o macara video. Pentru fotografii, un singur fotograf acopera un eveniment de pana la 150 invitati, fara probleme. Al doilea fotograf s-ar putea ocupa mai mult de pozele de grup sau de marturiile foto, o practica frecventa in ultima perioada.

 

10% Decoratiuni si flori

Decoratiuni. Aloca o suma minima pentru a adauga elemente suplimentare in decor, pe langa flori. Un buget de 1.500-2.000 de lei ar putea acoperi husele pentru scaune (daca localul ales nu are sau nu-ti plac nuantele ori materialele), decorarea mesei mirilor, fetele de masa, cocarde, alte materiale de decor. Daca te incadrezi in oferta salii, poti folosi suma bugetata pentru boluri decorative, lumini ambientale etc.

Florile. Bugetul destinat aranjamentelor florale ar trebui sa se invarta in jurul sumei de 2.500 de lei (in cazul unei nunti cu buget de 10.000-15.000 de euro). Sau, poate, chiar mult mai mult pentru o nunta mare, indiferent de sezon – deoarece florile si elementele vegetale fac diferenta intre un decor elegant si unul, sa-i spunem, nu foarte inspirat. Daca nunta este planificata in sezonul cald, florile costa ceva mai putin, deci poti alege dintre cele mai frumoase si exotice flori sau poti plusa la cantitate alegand, spre exemplu, un perete din flori naturale ori un copac urias „inflorit“.

 

12% Vestimentatie

Daca e sa luam in calcul traditia, pe la noi se mai poarta implicarea familiilor si nasilor in cheltuielile pentru hainele mirilor. In cazul acesta, banii pusi deoparte pentru vestimentatie se pot duce pe articolele conexe: bijuterii, butonii mirelui, pantofi si alte accesorii. Insa tot mai multi miri aleg sa se ocupe singuri de aceste detalii, caz in care puteti suplimenta suma sau sa faceti un buget separat, in functie de preturile tinutelor voastre.

 

1% Invitatiile

Costurile invitatiilor clasice, pe hartie, variaza intre 1 si 5 lei, deci un numar de 70 de bucati (cam atatea ar trebui comandate pentru un numar estimat de 100 de invitati, dat fiind ca unii infirma participarea, iar altii participa fara pereche), s-ar incadra intr-un procent din buget (1%).

 

Sfatul wedding  plannerului

Q: Care sunt avantajele alegerii unei companii de organizare de evenimente?

A: Se castiga timp, bani si exista siguranta ca serviciile au fost verificate de foarte multe ori. Furnizorii nu-si permit sa compromita un eveniment si sa piarda contractul cu o agentie generatoare de

evenimente. Daca preferi s-o faci pe cont propriu, uneori poti plati mai scump, pentru ca nu intotdeauna cunosti limitele bugetului fiecarui serviciu. In plus, tu ai un singur eveniment,

agentia are mult mai multe, deci va obtine un discount pentru tine. Apoi, poti gresi in alegerea furnizorului, vazandu-te la un moment dat in pozitia de a primi orice, numai sa fie, cand ai

putea primi ceva de calitate de la bun inceput.  – Carmen Ionita, Events by C.I.

 

 

Buget de frumusete

Daca rochia de mireasa costa, deh, cat de mult iti place tie, in schimb costurile pentru machiaj, par, unghii si tratamente cosmetice pot fi estimate mai usor.

Machiaj de la 200 lei / in salon – 1.000 lei / make-up artist consacrat

Coafura de la 150 lei (coafura simpla) – 900 lei / coafura complexa / stilist de prestigiu

Manichiura 100 lei/manichiura clasica – 450 lei/design complex/aplicatii

Tratament facial de la 300 lei, in functie de complexitate

Tratament corporal hidratare/tonifiere/relaxare de la 250 lei/pachet

 

Text de Ana Maria Prunariu

Articolul face parte din editia numarul 1, primavara 2015 al Revistei Nunta by Carmen Ionita. Actualul numar al revistei, precum si editiile mai vechi ale acesteia pot fi comandate prin telefon la  numarul 0742242885 sau mesaj privat pe Facebook Nunta si se vor trimite prin curier.

Editia 5 vara 2016 este disponibila inclusiv in reteaua Inmedio si in punctele de presa din reteaua de distributie Ringier.

 

Foto Oleg Baliuk/ Shutterstock