Text de Delia Robescu, redactor-sef Shape

 

deliaSe împlinesc 16 ani de când m-am căsătorit și… vreo șapte de când am divorțat. Nu te speria, mi-aș dori din suflet să înveți din experiența mea ca să nu fie nevoie s-o repeți! Așadar, la nuntă am avut cea mai mare greutate din viața mea. Am fost atât de stresată să organizez totul, încât n-am avut timp să mă ocup de mine, culmea! Nu știu alții cum sunt, dar eu, pe vremea aceea, când eram stresată, mâncam. În special dulciuri. Așa încât când am îmbrăcat minunata rochie de mireasă aveam vreo 70 și ceva de kilograme.

Nici n-am suportat să văd pozele de la nuntă, deși pentru mirese acesta este unul din­tre momentele preferate. În fine, viața a fost bună cu mine și mi-a oferit și a doua șansă. Așadar, mi-am revenit, sunt mai în formă ca oricând și sunt pregă­tită să mă căsătoresc din nou, de data aceasta cu mai mult noroc. Așadar, dacă îmi îngădui, o să-ți împărtășesc câteva sfaturi care la mine au funcționat – ba chiar mai mult, mi-au schimbat viața.

 

Relaxează-te, oricum nimic nu este sub control!

Știu, e greu să menții totul într-un echilibru perfect, cariera, relația de cuplu, prieteniile și, în ultima peri­oadă, organizarea nunții. Furnizorii pot fi neserioși, invitații nu confirmă participarea, se adună liste peste liste, apar tot felul de situații neprevăzute dar… inspiră adânc! Indiferent de cât de multe ori te-ai da peste cap, lucru­rile se pot așeza de la sine doar dacă te relaxezi un pic. Uneori, fiind în mie­zul problemelor nu te poți detașa să vezi soluția care, de cele mai multe ori, este acolo, la îndemână. Așadar, ce-ți recomand și ce practic și eu în ultima vreme și funcționează de minune este să-ți începi ziua cu puțină yoga și meditație. Chiar și zece-cincisprezece minute sunt suficiente. Și nu trebuie să fii inițiată în yoga sau meditație pentru a putea practica! Salutul Soa­relui (Surya Namaskara) de exemplu, este o secvență de exerciții de yoga, 12 mișcări care, practicate de câteva ori consecutiv, încălzesc întregul corp, îl tonifică și pe tine te destind și te pre­gătesc pentru o nouă zi. Concentrarea şi participarea atentă şi activă a minții sunt importante în timpul execuţiei. Poți încheia Salutul Soarelui cu o scurtă meditație în care să te concen­trezi asupra respirației sau asupra unui obiect sau poți, pur și simplu, repeta o mantră.

 

Ține sub observație dieta

Ai grijă să nu mănânci pe fond emoțional! Stresul te poate împinge fie să uiți să mănânci, să-ți anihileze orice poftă de mâncare, fie să mănânci exagerat sau să-ți exacerbeze anumite pofte. Dacă simți că nu poți controla situația și ai nevoie de ajutor, poți merge pe mâna unui specialist care să-ți alcă­tuiască o dietă personalizată.

În baza analizelor tale medicale și în funcție de preferințele tale alimentare, a stilului de viață, îți poate alcătui un plan de nutriție cu care poți slăbi sănătos sau, în cazul în care ai nevoie, poți reveni la greutatea normală dacă ai slăbit exa­gerat. Poți slăbi, de asemenea, foarte sănătos – până la patru kilograme într-o singură lună – dacă ții cont de următoarele principii: încearcă să ai trei mese pe zi și două gustări cu fructe, semințe, nuci, bea minim doi litri și jumătate de apă și lichide, renunță la paste (consumă doar paste integrale sau paste de orez), uită de pâine, dul­ciuri și sucuri îndulcite și fă minim 30 minute de mișcare zilnic. Ultima masă n-o lua mai târziu de șapte seara. Dacă ai nevoie de inspirație, iată câteva idei de mese principale:

  • La micul dejun poți mânca: cereale integrale cu lapte vegetal de orez, de migdale sau de cocos, avocado pe turte de orez expandat, porridge cu lapte vegetal, smoothie cu lapte vegetal – în care poți adăuga fructe de pădure, semințe de chia, goji etc.
  • Gustarea de fructe să conțină fie un pumn de căpșune sau cireșe, fie un măr, o portocală, două caise sau nectarine.
  • La prânz ai o mulțime de variante, la alegere: o sursă de proteine (dar nu combina proteinele la o masă). Alege carne slabă de pui sau curcan, pește, caracatiță, fructe de mare, alături de legume asortate la grătar – dovlecei, morcovi, roșii, ardei gras – sau o salată verde cu ceapă verde, ridichi, castraveți, sau paste integrale cu legume.
  • Gustarea de după amiază poate con­sta în câteva migdale crude sau nuci. Seara poți opta pentru o supă-cremă de legume (fără cartofi), sufleu de legume cu brânză de vaci, mămăligă cu iaurt și brânză de vaci etc.

shutterstock_1161786346

 

Foto Lunov Mykola/ Shutterstock

 

Partea preferată: mișcarea!

Fiind redactor-șef la revista Shape și pasionată de fitness, toată lumea mă întreabă cum mă mențin în formă. Le răspund, de fiecare dată, că dieta este foarte importantă și face cam 60% din treabă, dar fără cei 40% dedicați spor­tului, aș avea o greutate normală, dar nu aș fi deloc tonifiată. Dacă urmărești să slăbești și să te tonifici, să scapi de burtică și de coapse și brațe pufoase, nu vei reuși fără antrenamentele cardio. Ce înseamnă acest lucru? Alergarea, mersul pe bicicletă, înotul, toate acestea făcute cu perseverență 20-30 minute pe zi, de cel puțin trei ori pe săptămână, îți vor îmbunătăți condiția fizică și îți vor asigura o tonifiere generală. Apoi, antrenamentele funcționale sunt foarte solicitante și îți lucrează deopotrivă mai multe grupe musculare în același timp.

Dacă vrei să îmbunătățești aspectul anumitor părți ale corpului – brațe, fund, abdomen –, cel mai bine este să te consulți cu un antrenor personal, acesta îți va face un plan de antrenament pen­tru a-ți putea atinge obiectivele. Așa am reușit și eu să ajung la forma ideală (pen­tru mine) în doar trei luni, cu ajutorul antrenorului meu, Elvin Marinescu.

În speranța că ți-au fost de folos sugestiile mele, îți doresc o viață feri­cită și activă alături de viitorul tău soț!

 

Foto prima pagina Ljupco Smokovski/ Shutterstock