In general, traditia cere ca ceremonia religioasa care leaga destinele celor doi oameni sa aiba loc doar in Biserica, sub ochii comunitatii si ai familiei, chemate sa ia parte la bucuria celor doi miri, asa cum se strang impreuna si in vremuri de tristete si durere. Cu toate acestea, din ce in ce mai multi preoti se arata dispusi sa tina slujba Sfintei Taine a Cununiei afara, in aer liber. Aceasta se va sluji intotdeauna doar sambata sau duminica, mai putin in perioadele de post de peste an si nici in Ziua Crucii (14 septembrie), de Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul (29 august).

In cazuri urgente, este permisa o slujba de logodna in post, insa doar in Duminica Floriilor si in ziua Bunei Vestiri, cu conditia sa nu fie in Saptamana Patimilor.

Ce este logodna?

Cuvantul logodna este de sorginte slava si se traduce prin fagaduiala de a lua pe cineva in casatorie. In mod obisnuit, preotii oficiaza aceasta slujba chiar inaintea celei de cununie, in aceeasi zi. Cu toate acestea, se poate face fara nicio problema si cu mai multa vreme inaintea slujbei de casatorie. Promisiunea dintre cei doi care urmeaza a se casatori capata astfel o valenta sacra, subliniata de faptul ca preotul pune pe deget inelele celor doi miri si apoi schimbarea lor de catre nasi. Foarte important de mentionat este faptul ca atat la logodna, cat si la slujba de cununie, nasii trebuie sa fie prezenti. Acestia servesc nu doar de parinti spirituali ai mirelui si ai miresei, ci si ca martori de neclintit ai uniunii dintre cei doi, precum si ai juramintelor pe care si le-au facut ginerele si mireasa. Tocmai de aceea, nasul si nasa pun cununiile pe fruntile celor doi, alaturi de preot.

Care este cea mai importanta parte a slujbei de cununie?

Chiar daca fiecare pas in parte are o semnificatie simbolica si religioasa aparte, exista un scurt moment care, in fapt, ii casatoreste pe ginere si mireasa: punerea cununiilor pe frunte. In acest moment, preotul ii inchina cu ele pe miri de trei ori si rosteste Se cununa robul/roaba lui Dumnezeu (numele) cu roaba/robul lui Dumnezeu (numele), in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh de fiecare data, apoi le pune pe capul celor doi care sunt acum casatoriti.

cununie-religioasa

Ce simbolizeaza coroanele de pe capul mirilor?

In mod traditional, acestea sunt facute dupa asemanarea coroanelor aszate pe fruntile imparatilor si imparateselor bizantine si simbolizeaza cinstea si marirea fecioriei celor doi miri, precum si faptul ca, asemenea imparatilor, au puterea da a oferi viata. Imediat dupa acest moment, preotul istoriseste prima minune facuta de Iisus, respectiv schimbarea apei in vin la nunta din Cana Galileii. Dupa acesta, preotul va apropia potirul de ginere si mireasa pentru a bea din vinul sfant, in timp ce se canta Paharul mantuirii. Aceasta este o impartasire simbolica, pe de-o parte, iar pe de cealalta parte simbolizeaza bucuria care trebuie sa inconjoare un astfel de eveniment. Dupa ce miri au baut din potir, alaiul de nunta, format din preoti, miri si nasi, alaturi uneori de tanarul si tanara care duc lumanarile.

Momentul in care se inconjoara masa iar preotii canta Isaie, dantuieste simbolizeaza nu doar fericirea adusa de prilejul cununiei celor doi ci si speranta nasterii de prunci pentru ca Isaia s-a veselit atunci cand a aflat ca pantecul Fecioarei poarta pruncul sfant.

Cate cununii religioase accepta Biserica?

In mod traditional, se accepta o singura cununie religioasa, o a doua sau a treia, in caz de deces sau divort, fiind acceptate cu greu de Biserica. Totusi, pentru ca in perioada moderna, aceste cazuri sunt din ce in ce mai des intalnite, preotii savarsesc si a doua sau a treia cununie, astfel incat cei doi sa nu traiasca in pacat. A patra cununie este cu desavarsire interzisa preotilor, sub riscul de a fi caterisiti.