liliana-turoiuCam așa s-ar descrie colecția multipremiată a Lilianei Țuroiu, designer vestimentar și lector universitar cu doctorat în arte, cu premii, trofee, aplauze și recunoașteri internaționale. „Am fost şi sunt preocupată de eleganţă şi feminitate în contextul oricăror tendinţe“, spune ea, „și în același spirit am construit colecția Zestrea“.

Creatoarea a respectat principiile și proporțiile specifice portului tradițional românesc, de la piesele componente – fotă, ie, brâu, ilic etc – la elementele ornamentale, purtătoare de simboluri.

DE CE AR ALEGE O MIREASĂ CONTEMPORANĂ ȚINUTA DE NUNTĂ DIN COLECȚIA „ZESTREA“?

Lăsând deoparte evidenta simbolistică a denumirii, aș propune mireselor un câștig de natură spirituală, dublat de câteva valori pe care le-aș recomanda drept jaloane pentru un început de drum în doi: privirea cu admirativă smerenie către trecut, către rădăcinile veșmântului tradițional, apoi expresia vizual- plastică a siluetei statuare și geometriilor unei rochii moderne de mireasă.“

zestrea-4

EXISTĂ UN FILTRU INDIVIDUAL DE DECIZIE ÎN SELECTAREA UNEI ȚINUTE DE NUNTĂ? CÂT ESTE EMOȚIE, CÂT RAPORTARE LA TREND?

Sunt adepta ideii că produsul creativ al fiecărui artist are la bază capacitatea acestuia de a gândi. Cercetez tendinţele, particip la târgurile internaţionale, dar în contextul actual – în care fiecare îşi defineşte propria estetică, în care hiperindividualismul este mutaţia majoră a momentului – informaţiile oferite de tendinţe nu mai pot fi în nici un caz direcţii impuse, ci doar modalități posibile de înţelegere a lumii şi a lucrurilor. Cu atât mai mult, o femeie în prag de măritiș are criterii foarte personale în compunerea ținutei, așadar subiectivismul ei intră în ecuație și atunci rolul designerului este de a propune, nu e de a impune.

zestrea-1

ZESTREA REGINEI“, COLECȚIA EXPUSĂ LA CASTELUL PELIȘOR DIN ANSAMBLUL MUZEAL NAȚIONAL PELEȘ, DE ACUM ȘI PÂNĂ ÎN IANUARIE 2016, ESTE INSPIRATOARE PENTRU MIRESELE ANULUI VIITOR?

Cu siguranță, căci include o extensie a colecției inițiale – uneori mai austeră – prin rochii albe, vaporoase sau cu volumetrii ferme, cu detalii princiare și materiale prețioase. Raportările la tradiție rămân aceleași, dar sunt orientate către zona cu evidente influențe culturale „de curte regală“, unde folclorul este esențializat în alt registru.“ Spre exemplu, una din rochiile albe plasate în Muzeul Pelișor, în camera de pictură a Reginei Maria, este nu doar vedetă a colecției și admirată la Roma, Viena, Paris sau Milano ci și un prototip al ținutei feminine nupțiale propus într-un joc savant de transparențe și volume, texturi și structuri.

rochie-alba

Colecția este îmbogățită și prin diversificarea gamei cromatice a pieselor, prin roșu burgund, cafeniu și albastru închis – secțiune unde își pot găsi inspirația vestimentară și femeile participante la o nuntă, nu doar mireasa. De exemplu, o nașă în rochie de catifea cu tonuri profunde va avea prestanța și impozanța necesare rolului ei în cadrul ceremoniei, iar o domnișoară de onoare va căpăta gingășie prin rochii delicate, cu detalii romantice și transparențe suave.

zestrea-3

ÎNCĂ UN ARGUMENT ÎN FAVOAREA ORIGINALITĂȚII?

Un detaliu absolut inedit este ornamentarea câtorva piese din noua colecție cu caligrafiile Ancăi Ciuciulin. Rochii princiare sau bluze inspirate din ia străveche sunt îmbogățite cu versuri, ziceri populare și gânduri scrise de mână, ca un omagiu firesc femeii purtătoare de simboluri și sentimente. O astfel de lucrare poate fi creată, la comandă, pentru o mireasă ce-și dorește cu adevărat să fie unică și purtătoare, la propriu, de mesaje cu valoare de moștenire…

PIESE ȘI ACCESORII DIN COLECȚIA „ZESTREA“ BY LILIANA ȚUROIU

Fotografii: Claudiu Berechet

Modele: realizatoarea TV Alexandra Păcuraru, soprana Iulia Maria Dan.

Make-up and hair-styling: Fason by Cristina Grama